درآمد طراح لباس چقدر است؟ آیا طراحی لباس شغل پردرآمدی است؟

آیا طراحی لباس شغل پردرآمدی است؟

این روزها استقبال از بخش‌های آموزشی در حوزه طراحی لباس افزایش داشته و با توجه به ظرفیت‌های موجود در ایران بخش زیادی از هنرجویان به سرعت وارد بازار کار می‌شوند اما سوالی که همیشه وجود دارد در مورد درآمد طراح لباس است. تصور شما از درآمد طراحی لباس چیست و فکر می‌کنید سقف این درآمد تا کجاست و آیا می‌توان روی آن به عنوان شغلی پردرآمد حساب کرد؟ برای پاسخ به این سوال نمی‌توان تنها به حوزه آموزش طراحی لباس متمرکز ماند زیرا بحث درآمدی و شناخت بازار نیاز به ایده‌های مارکتینگ دارد و هرچه با تیم قوی‌تری کار کنید احتمال ارتقاء درآمد در کوتاه‌مدت بیشتر خواهد شدآموزشگاه طراحی لباس پیشکسوتان علاوه‌بر آموزش مهارت‌های مهم در این حوزه به شما آموزش خواهد داد که چگونه کسب‌وکار موفقی داشته باشید و درآمد خود را در کوتاه‌مدت افزایش دهید.

حدود درآمد طراح لباس در جهان

بازارهای کشورهای صاحب سبک در زمینه طراحی لباس تا حدودی عملکرد متفاوتی نسبت به کشورهایی مانند ایران دارد. ایران با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در زمینه تولیدات داخلی دارد و همچنین بازار رو به گسترشی که پیش روی خود می‌بیند، وضعیتی پر ریسک اما مثبت را تجربه خواهد کرد اما در بازارهای جهانی وضعیت کمی متفاوت است. پیش‌بینی‌ها بر این است که در جهان تا سال 2020 درآمد طراح لباس پیشرفتی نخواهد داشت. آنچه پیش‌روست افزایش میزان اشتغال در این کار است. فقط در آمریکا نیروی کار به بازار مد و لباس در آمریکا اضافه شده است، در حالی که افزایش سودی مشاهده نشده؛ در بخش تخصصی، 40 درصد افزایش افراد تحصیل کرده در این حوزه را شاهد خواهیم بود

.

در واقع استقبال از بخش مد و طراحی لباس به صورت آکادمیک بسیار بالاست و البته وضعیت درآمد طراح لباس که به صورت آکادمیک آموزش دیده باشد نیز بهتر است اما به طور کلی اگر به بازارهای ایران نگاهی بیاندازیم وضعیت آینده را کمی بهتر می‌توان یافت. در ایران تسلط چند برند مهم وجود ندارد. هنوز حوزه‌های کاری متفاوتی بکر و دست نخورده باقی مانده و نوع پوشش در ایران باعث می‌شود که نیاز به طراحی‌های اختصاصی نیز وجود داشته باشد که این فرصت مناسبی برای افزایش درآمد طراحی لباس در ایران است. شناخت نیاز بازار، استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و دیجیتال مارکتینگ و مدیریت قوی می‌تواند درآمد طراح لباس را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نگاهی به میزان درآمد طراح لباس در آمریکا

اگر معیار متوسط دستمزد در کشوری مانند آمریکا را مثلاً در سال 2010 بررسی کنید می‌توان متوسط دستمزد را 33.840 دلار در سال دانست. این رقم در مقایسه با درآمد 64.530 دلاری طراحان مد نشان می‌دهد وضعیت درآمد طراح مد در این کشور قابل قبول است. برای طراحان ارشد میانگین 72،560 در سال برای عمده‌فروشان پوشاک درآمد 61،600 در سال و برای خدمات طراحی تخصصی 59،650 اختصاص یافته است. این آمار در سال 2016 تغییراتی داشته که بررسی این تغییرات وضعیت بازار مد و لباس را به خوبی نشان می‌دهد.

طبق آمار دفتر آمار ایالات متحده، به طور کلی در حوزه مد و لباس حقوق 65،170 دلار را در سال 2016 به دست آمده که درآمد طراح مد، 25 درصد به مقدار 46،020 دلار بالاتر از میانیگن بوده، به این معنی که 75 درصد بیشتر از میانگین درآمد طراح لباس و مد بوده است. در سال 2016، 23,800 نفر در ایالات متحده به عنوان طراحان مد لباس مشغول به کار شدند.

در ایران بازه درآمد طراح لباس به طور میانگین چیزی در حدود 800 هزار تومان در ماه تا 2.5 میلیون خواهد بود البته درآمد 4 میلیون در ماه نیز در این حوزه دور از انتظار نیست. این ارقام کاملا بستگی به ساعت کار، میزان تحصیلات و میزان درآمد شما و کارفرمایی دارد که با آن کار می‌کنید. حوزه کاری شما نیز تحت تاثیر درآمد طراح لباس را تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد. به طور مثال در سال‌های اخیر طراحی لباس عروس درآمد قابل توجهی داشته است زیرا سود حاصل از طراحی یک لباس عروس بسیار بالاست و به فروش مناسب می‌توان درآمد بالایی کسب کرد. طراحی برای مزون‌های لوکس و طراحی‌های اختصاصی نیز درآمدهای نجومی دارد.

شناخت نیاز بازار برای افزایش درآمد طراح لباس

به عنوان طراح لباس باید بازار را به خوبی بشناسید.

کار شما بستگی به نیاز مشتری دارد. باید مشخص کنید که به کدام یک از حوز‌های طراحی علاقه بیشتری دارید. علاوه‌بر طراحی لباس، می‌توان چشم‌اندازهای متفاوت دیگری نیز متصور بود. به طور مثال طراحی زیورآلات، طراحی پرده و طراحی پارچه مبلمان، طراحی کفش، طراحی کیف و چرم‌دوزی و ... نیز می‌تواند بخش‌های جذاب دیگری باشد. همچنین به عنوان طراح می‌توانید بازاریابی مناسبی برای ایجاد فرصت‌های جدید داشته باشید. به طور مثال با یک بازاریابی مناسب نیازسنجی ارگان‌ها یا سازمان‌هایی که فرم مخصوص دارند را انجام دهید و طراحی آن را به عهده بگیرید.

یا ساده‌تر آنکه طرح‌هایی جذاب برای لباس دانش‌آموزان دهید و این طرح را به مدارس و یا سازمان‌ها پیشنهاد کنید. اگر بتوانید کسب‌وکار خود را به شکل مستقل راه بیاندازید درآمد شما به شکل قابل توجهی زیاد خواهد شد اما البته نیاز به تلاش بیشتری نیز خواهد داشت. درآمد طراح لباس می‌تواند با ارائه تنها یک ایده خلاقانه و پیگیری مناسب و اصولی آن و بازاریابی مناسب چند برابر شود.

فرصت بازار مد و لباس در ایران

این روزها قیمت تمام شده برای اجناس خارجی آنقدر بالاست که عملاً امکان خرید برای بخش بزرگی از جامعه میسر نیست. علاوه‌براین شیوه پوشش در ایران شرایط خاصی دارد که این شرایط نیازمند طراحان خاص خود است. بنابراین طراحان ایرانی رقابت کمتری با طراحان جهانی برای انحصار بازار دارند و به این ترتیب شانس موفقیت بیشتری نیز خواهند داشت. چشم‌انداز درآمد طراح لباس در بازار ایران بسیار روشن است.

 جزئیات درآمد طراح لباس در ایران

اگر قرار باشد خودتان یک تولیدی لباس راه بیاندازید که 25 تا 30 کارگر داشته باشد باید سرمایه‌ای معادل 300 میلیون تومان داشته باشید. به عنوان طراح می‌توانید به صورت دورکاری، طراح‌های خود را بفروشید. می‌توان بر روی هر طرح از 100 هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری کرد و درآمد طراح به این شیوه بسته به کیفیت کار و حجم طرح‌هایی که می‌زند دارد. درآمد طراح لباس به طور ثابت نیز حدوداً 8 میلیون تومان در ماه است. این رقم برای یک برشکار حرفه‌ای تا 10 میلیون تومان نیز ممکن است برسد و برای یک خیاط معمولی بسته به سختی کار درآمد 5 تا 6 میلیون تومان معمول است.

اما اگر کسب‌وکار خود را داشته باشید و تولید لباس با برنامه‌ریزی منسجم داشته باشید و بازار را به خوبی بشناسید ممکن است درآمد دو ماهه شما به عنوان تولیدکننده تا 50 میلیون تومان هم برسد. البته توجه داشته باشید که این درآمد در ماه‌های آینده ممکن است کاهش داشته باشد و حتی ماه‌هایی هم ضرر کنید. به طور کلی درآمد طراح لباس بستگی به میزان مهارت او در کار دارد و اگر قرار باشد خود کسب‌وکار مستقل داشته باشد نیز لازم است نیاز بازار را به خوبی شناسایی کند و توانایی مدیریتی بالایی داشته باشد و البته برای شروع کار سرمایه کافی نیز در اختیار داشته باشد.

ارسال نظرات