تارخچه plc

تارخچه plc

در اواخر دهه‌ی 1960 میلادی، یک شرکت آمریکایی به نام Bedford Associates، برای نخستین بار از یک دستگاه محاسباتی رونمایی کرد که نام آن را MODICON گذاشته بود. این نام در واقع خلاصه‌شده‌ی عبارت Modular Digital Controller به معنای کنترلر دیجتال ماژولار بود. همین نام بعدها تبدیل به نام شرکتی شد که از شرکت اصلی و به منظور راه‌اندازی خط تولیدی جداگانه برای این کنترلرها منشعب شد. بنابراین دستورکار شرکت MODICON طراحی، تولید و فروش این کامپیوتر کنترلرهای خاص‌منظوره‌ی محاسباتی بود.

Plc به انگلیسی: (Programmable Logic Controller) یا کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر، یک رایانه دیجیتال صنعتی است که برای استفاده در کاربردهای صنعتی استحکام بخشیده شده‌است و در فرایندهای صنعتی مانند کنترل فرایندهای تولید، کنترل خطوط مونتاژ، کنترل دستگاه‌های رباتیک یا هر فرایندی که نیاز به کنترل دقیق و قابل اطمینان و عیب‌یابی ساده داشته باشد از آن استفاده می‌شود.

مزیت plc  به رایانه :

PLC برخلاف یک رایانه  عادی غیر صنعتی برای کار در شرایط سخت ساخته شده است که شامل:

  • غبار
  • رطوبت
  • گرما و سرما

 

وسعت عملیات PLC

1-کاربرد Plc های  جزئی :

کنترل سامانه‌هایی با حجم کوچک (تعداد ورودی و خروجی‌های محدود) و برای کنترل هم‌زمان تعداد کمتری از پروسه‌ها یا کنترل دستگاه‌های مجزای صنعتی (به علت قابلیت محدودتر)

  • اغلب شرکت‌های سازنده، این نوع PLCها را همراه دیگر PLCها به بازار ارائه می‌دهند ولی برخی از شرکت‌های سازنده آن را با نام مینی PLC یا اسمارت رله ارائه می‌نمایند. از جمله این نوع PLCها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:
  1.  ZEN ساخت شرکت Omron ژاپن
  2. LOGO ساخت شرکت SIEMENS آلمان
  3. Zelio ساخت شرکت Telemecanique فرانسه
  4. Moeller آلمان
  5. LG کره
  6. Allen-Bradley آمریکا

 

  • برنامه‌های داده شده به PLC در حافظه آن ذخیره می‌شوند PLC دو نوع حافظه دارد :موقّت (که با یک باتری پشتیبانی شود) و دائم.

برای انجام وظیفه ویژه اش، امکان اتصال و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های بسیاری را برای حسگرها و محرک‌های متعدد و گوناگون دارد.

قابلیت خواندن و پردازش مقادیر و متغیّرها. شامل:

  • مقادیر لیمیت سوییچ‌ها
  • متغییرهای آنالوگ (مانند مقادیر حس‌گرهای گرما و فشار(
  • موقعیت‌ها در سامانه‌های موقعیت‌یاب را دارد.
  • قابلیت فعّال نمودن دستگاه‌های خاص. شامل:
  1. موتورهای الکتریکی
  2. سیلندرهای پنوماتیکی یا هیدرولیکی
  3. رله‌های مغناطیسی و سیم‌پیچ‌ها
  4. خروجی‌های آنالوگ را فعال کند

 

Plc ها  با کار برد وسیع

کاربرد: کنترل سایت کارخانه‌ها و دستگاه‌های صنعتی، نظارت و حفاظت.

معمولاً در صنایع بزرگ، PLCها یا پروزت‌های ورودی – خروجی در بخش‌های مختلف سایت کارخانه وجود داشته و کنترل محلی بر بخش‌های تحت پوشش خود انجام می‌دهند. سپس اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش‌های مختلف انتقال داده‌ها به اتاق کنترل مرکزی منتقل شده و که در آن محل با استفاده از روش‌های مختلف مونیتورینگ صنعتی، اطلاعات به را شکل گرافیکی تبدیل کرده و بر روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهند. در این حال اپراتور تنها با دانستن روش کار با رایانه و بدون نیاز به اطلاعات تخصصی می‌تواند سامانه را کنترل کند.

ارائه: از جمله معروف‌ترین PLCها از این خانواده را که می‌توان نام برد عبارتند از:

S7 و SIMATIC S5 شرکت SIEMENS آلمان

شرکت Omron ژاپن

شرکت Telemecanique فرانسه

شرکت Mitsubishi ژاپن

شرکت LG کره

شرکت Allen-Bradley آمریکا

 

مزیت PLC نسبت به مدار فرمان:

PLC جایگزین مناسب مدار فرمان الکتریکی ست. اما چون منطقی ست و داری اشتباه کمتری و در برخی موارد مقرون به صرفه اقتصادی وکار با آن ساده‌تر و بهتر است.

 

 

برنامه‌نویسی PLC

برای نمایش برنامه PLC از سه روش استفاده می‌شود:

  1. در روش نردبانی برنامه به صورت نماد اتصال و سامانه پیچ‌های مدار فرمان رله‌ای نشان داده می‌شود؛ لذا ساختار برنامه شبیه مدارهای فرمان رله‌ای می‌باشد.
  2. در نمایش فلوچارتی از نمادهای مستطیلی استفاده می‌شود؛ و در هر مستطیل عمل منطقه‌ای نمایش داده می‌شود.
  3. در روش نمایش نوشتاری از دستورات و جملات کلیدی برای نوشتن برنامه استفاده می‌شود که در آن هر عبارت دارای دو بخش عملگرها و عملوندها می‌باشد.

این روش‌ها ابتکاری نیستند. نمایش مدار در مهندسی برق و الگوریتم و فلوچارت در مهندسی رایانه معمول است.

ارسال نظرات