میزان درآمد گرافیست ها در ایران و جهان

میزان درآمد گرافیست ها در ایران و جهان

 

گرافیک یکی از رشته های هنری پردرآمد است که طرفداران زیادی دارد، مخصوصاً در کشور ما گرافیست های فریلنسری کار می کنند که با توجه به علاقه زیادشان به طراحی گرافیک، درآمدهای بالایی دارند.

کسب درآمد از رشته گرافیک و طراحی گرافیک بسیار هیجان انگیز است، چرا که با مقدار کمی مهارت و اندکی خلاقیت می توان درآمدزایی کرد.

میزان درآمد متخصصین طراحی گرافیک با توجه به کارمندی یا مستقل بودن شغلشان و نیز انواع پروژه ها متغیر می باشد. یک گرافیست بسته به توانایی، دانش فنی و میزان تخصص خود می تواند از کارفرما هزینه کار خود را دریافت کند و کارفرما هم با توجه به میزان تخصص و کار حرفه ای طراح، حقوق او را پرداخت می نماید.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشد که با این که امروزه بسیاری از کارها بصورت اتوماسیون و خودکار انجام می شود هیچ وقت از اهمیت یک طرح گرافیکی خوب و طراح گرافیست کاسته نمی شود چرا که کامپیوتر نمی تواند خلاقیت داشته باشد.

کسانی که در رشته های گرافیک مثلا در دوره فتوشاپ، یا مثلا دوره کورل شرکت کرده اند در چه جاهایی می توانند مشغول به کار شوند؟

اگر بخواهیم بگوییم کدام مشاغل به طراح گرافیک نیاز دارند باید تقریباً تمامی بازار را نام ببریم چرا که دایره ی علوم طراحی گرافیکی بسیار گسترده است و می توان گفت که تمام مشاغل چه فیزیکی و چه اینترنتی را شامل می شوند. برای مثال:

. چاپ خانه ها و کانون های تبلیغاتی

. شرکت های طراحی سایت انواع شرکت های آنلاین و وبسایت های اینترنتی

. ارگان های دولتی، مانند بانک ها و صدا و سیما، بیمه و

. دفاتر مجله ها و روزنامه ها یا آگهی

. آژانس های مسافرتی و شرکت های حمل ونقل

. صفحات و پیج ها و کانال ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و...

 

آموزشگاه علم و دانش تبریز مجری دوره های فنی حرفه‌ای، اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی فتوشاپ با ارائه مدرک معتبر بین المللی می نماید.

 

فریلنسر

فریلنسری به کاری گفته می شود که برای انجام آن نیاز به وابستگی به شرکت یا ارگانی نباشد و به صورت مستقل انجام شود. فریلنسر شخصی است که به واسطه تخصص و مهارت خود برای دیگران کار یا پروژه انجام داده و در ازای آن هزینه دریافت می کند. فریلنسری در مقایسه با کارمندی مزیت ها و تفاوت هایی دارد که به بررسی آن ها می پردازیم.

شخصی که به صورت فریلنسری کار می کند در مقایسه با کارمند آزادی عمل بیشتر و همچنین زمان بندی بهتری دارد. اول اینکه فریلنسر می تواند در هر زمان که بخواهد کار کند یا کار نکند اما کارمند باید طبق ساعات مشخص و چهارچوبی که توسط شرکت مشخص می شود، به کار بپردازد.

دوم این که فریلنسر در طول مدت کار تجربه و مهارت بیشتری نسبت به کارمند کسب می کند زیرا شرکت ممکن است در هر زمان کارهای مختلف و با درجه سختی بسیار پایین تری نسبت به مهارت کارمند به وی محول کند که باعث خستگی کارمند و صرف زمان او شده و کارمند در طول پروژه نسبت به ارتقاء مهارت خود اقدامی نمی کند، همچنین انجام زیاد پروژه های سطح پایین کم کم باعث تنبلی کارمند برای کسب مهارت بیشتر می شود.

اما در مورد فریلنسرینگ این امر صادق نیست چراکه فریلنسر کار خود را خودش انتخاب کرده و چهارچوب انجام آن نیز بر عهده خود گرافیست می باشد. سوم اینکه درآمد متوسط یک طراح گرافیک فریلنسر از یک کارمند زیاد است. کارمند باید به حقوق شرکت قانع باشد اما در فریلنسری کل هزینه پروژه برای خود طراح است.

اما در مورد معایب می توان به این مورد اشاره کرد که کارمند نگرانی از بابت پروژه بعدی و حقوق خود ندارد و همچنین معمولا با مشتری ارتباط مستقیم ندارد اما گرافیستی که به صورت فریلنسری کار می کند باید همیشه قبل از اتمام پروژه فعلی به فکر پروژه بعدی باشد و همچنین مجبور است با مشتریان و اخلاق های متفاوت کنار آمده و ارتباط برقرار کند.

 

میزان درآمد گرافیست در ایران

یک طراح گرافیک که با فتوشاپ کار می کند به صورت فریلنس می تواند درآمدی ۳ تا ۵۰ میلیونی در ماه داشته باشد. البته با شرط این که رضایت مشتریان را کسب نماید.

میزان حقوق یک گرافیست بسته به سطح مهارت و نوع شرکتی که در آن کار می کند، می تواند فرق بسیاری داشته باشد. بطور متوسط گرافیست حقوقی بین ۳ تا ۲۰ میلیون تومان بسته به سمت خود در شرکت دارد.

دوره های آموزش فتوشاپ

میزان درآمد گرافیست در جهان

بیشترین حقوق برای متخصصان طراحی گرافیک تا ۲۰۰ هزار دلار در سال نیز متغیر است. البته در صورت فعالیت فریلنسری معمولا بین ۱۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار در سال درآمد خواهید داشت.

. میانگین دستمزد سالانه‌ برای طراحان گرافیک آمریکا در سال ۲۰۱۸ ۵۸,۰۰۰ دلار

. میانگین درآمد طراحان گرافیک کانادا ۵۱,۶۷۵ دلار

. میانگین درآمد گرافیست های استرالیا ۶۲,۵۶۵ دلار

. متوسط درآمد سالیانه طراحان انگلستان ۲۵,۰۰۰ پوند

. میانگین درآمد سالیانه طراح گرافیکی در ترکیه ۳۰,۵۰۰ لیر

 

دیگر راه های کسب درآمد در زمینه گرافیک

همانطور که گفته شد راه های کسب درآمد و شغل های گرافیک زیاد است. اما یکی از راه هایی که به تازگی بسیار طرفدار پیدا کرده تدریس است.

با توجه به تقاضای سرسام آور بازار کار و نیاز بسیار بالا به گرافیست ها، طراح ها برای کسب درآمد بیشتر در زمان های آزاد خود به تدریس هم مشغول می شوند. حتی اگر هیچ چیز در زمینه طراحی نمی دانید می توانید بعد از گذراندن دوره های گرافیک مشغول به تدریس آموخته های خود شوید.

 

 

اگر مایل به شرکت در دوره های آموزش فتوشاپ هستید می توانید به وب سایت آموزشگاه علم و دانش تبریز مراجعه کرده یا با شماره های 041-33378031   تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

ارسال نظرات