آشنایی با آزمون تومر

آشنایی با آزمون تومر

 

با توجه به سطح بالای کیفیت آموزش و اعتبار دانشگاه های ترکیه، این کشور در سال های اخیر به یکی از مقاصد برتر و محبوب تحصیلی در دنیا تبدیل شده است و هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در ترکیه اقدام می کنند. کشور ترکیه از سیاست کشورهای انگلیسی زبان برای پذیرش دانشجویان پیروی کرده است و آزمون مشخصی را برای سنجش سطح زبان داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها برگزار می ‌کند که تومر نام دارد. در این مقاله به معرفی آزمون تومر و بررسی اعتبار آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این نوشته می خوانید:  پنهان 

 

آزمون تومر چیست؟

تومر (TÖMER) مخفف Türkçe Öğretim Merkezi است که نام آن به معنای مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد. آزمون تومر را می توان مشابه آزمون های زبان انگلیسی تافل و آیلتس دانست  با این تفاوت که این آزمون میزان تسلط شرکت کننده به زبان ترکی استانبولی را می سنجد و از اهمیت زیادی برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های کشور ترکیه، مخصوصا رشته  هایی که تدریس در آن ها به زبان ترکی است، برخوردار می باشد.

آزمون تومر TÖMER یکی از معتبرترین مدارک زبان ترکی می باشد که برای ورود به دانشگاه‌های دولتی و ترک زبان کشور ترکیه ملاک قرار می گیرد.

آزمون تومر بخش های مختلفی دارد که هر بخش امتیاز معینی دارد. این بخش ها شامل سنجش مهارت های Writing، Listening ، READING، و speaking می باشد. کل سوالات این بخش ها دانش کلی داوطلب را در مهارت های مختلف زبان ترکی استانبولی مورد سنجش قرار می دهد.

امتیازات سوالات هر بخش از آزمون به شرح زیر است :

 سوالات سنجش مهارت شنیداری 25 امتیاز

 سوالات سنجش  مهارت خواندن و درک مطلب 25 امتیاز

 سوالات سنجش مهارت برقراری ارتباط 15 امتیاز

 سوالات سنجش مهارت مکالمه 10 امتیاز

 سوالات سنجش مهارت نوشتاری 25 امتیاز

نتیجه آزمون تومر دارای سطوح مختلفی است. این سطوح از سطح A1 تا سطح C1 طبقه بندی می شود و مجموع نمرات دریافتی داوطلب در این آزمون بیانگر سطح مهارت کلی او در زبان ترکی استانبولی خواهد بود.

آموزش تعمیرات موبایل در تبریز

مدرک آزمون تومر

مدارک آزمون تومر به دو نوع گواهی سرتیفیکا Sertifika و یا دیپلما Diploma تقسیم می‌شود.

سرتیفیکا داوطلبی که موفق به دریافت نمره کافی در سطوح A1،  A2، B1 و B2  شده باشد مدرک سرتیفیکا را دریافت می کند.

دیپلما:  دریافت مدرک سطح دیپلم آزمون تومر به معنی داشتن مهارت کامل زبان ترکی استانبولی بوده و بالاترین نمره در در این آزمون می باشد. مدرک دیپلم برای کسانی است که بتوانند نمره کافی برای سطوح C1 و یا C2 را کسب نمایند. مدرک دیپلما منقضی نمی شود و از لحاظ اعتبار هیچ محدودیت زمانی ندارد.

لازم به ذکر است که دریافت مدرک تومر سرتیفیکا نسبت به نوع دیپلما در بازه زمانی کوتاه‌تری قابل دستیابی است

بنابر اطلاعات وبسایت رسمی تومر، افراد شرکت کننده در آزمون تومر در صورت کسب نمره زیر 50 امکان دریافت مدرک این آزمون را نخواهند داشت. مدارک دیگر این آزمون بر اساس نمرات داوطلب سطوح مختلف صادر می‌شود که در ادامه لیست شده است:

مجموع نمره داوطلب بین 50 تا 59 باشد : دریافت مدرک سطح A2

مجموع نمره داوطلب بین 60 تا 65 باشد : دریافت مدرک سطح B1

مجموع نمره داوطلب بین 66 تا 70 باشد : دریافت مدرک سطح  B2

مجموع نمره داوطلب بین 71 تا 100 باشد : دریافت مدرک سطح  C1

سطح A1 ابتدایی ترین سطح مهارت زبان ترکی است. داوطلبی که در این سطح قرار دارد می تواند نیاز های خود را برای برقراری ارتباط برطرف کند و از موضوعات بسیار ساده ای که در زندگی روزمره برای همه شناخته شده است، استفاده نماید.

سطح A2 سطح مبتدی تسلط بر زبان ترکی استانبولی است. داوطلبی که در این سطح قرار دارد می تواند از عبارات ساده و مرتبط با محیط و موضوعات پیرامون خود برای برقراری ارتباط یا درک مطلب استفاده کند.

سطح B1 سطح متوسط مهارت بر زبان ترکی استانبولی است. در این سطح از مهارت، داوطلب به راحتی می تواند کلمات استفاده شده در موقعیت های مختلف را به وضوح متوجه شود و متن های پیچیده تر را درک کرده و جملات ساده و مرتبط به هم بسازد.

سطح  B2 سطح خوب و قابل قبولی از تسلط بر زبان ترکی استانبولی است. در این سطح، داوطلب می تواند ایده اصلی جملات پیچیده را درک کند و با عبارات مرتبط به حوزه اش، آشنایی دارد. داوطلبان این سطح به راحتی می توانند در مصاحبه های کاری و تحصیلی شرکت نمایند و مکالمات قوی بسازند.

سطح C1 سطح خیلی خوب مهارت در زبان ترکی استانبولی است. داوطلبی که در این سطح از آزمون قرار دارد می تواند جملات طولانی و پیچیده و مفاهیم اصلی را تقریبا به طور کامل درک کند و از همه مهارت های زبان ترکی استفاده نمایید.

سطح C2 سطح عالی و بالاترین سطح تسلط به زبان ترکی استانبولی است. در این سطح داوطلب بدون هیچ مشکلی قادر به درک هر چیزی است که می خواند و یا می شنود. در این سطح داوطلب قادر است اطلاعات مکتوب یا کلامی به دست آمده از منابع مختلف را درک کند و به شکل واضح اظهاراتی را در موردش بیان کند.

مجموع نمره

سطح

50 تا 59

A2

60 تا 65

B1

66 تا 70

B2

71 تا 100

C1

 

مدارک نهایی سرتیفیکا Upper-intermediate و یا Diploma آزمون تومر معمولا مورد تائید دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است. متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور باید علاوه بر قبولی در امتحان ورودی دانشگاه ترکیه که معمولا آزمون یوس yos است، یکی از مدارک نهایی آزمون تومر را نیز ارائه دهد تا بتواند ثابت کند که بر زبان ترکی استانبولی مسلط است به حدی که می تواند به این زبان تحصیل کند.

هر دانشگاه دولتی یا خصوصی در کشور ترکیه ممکن است شرایط پذیرش خاصی داشته باشد. در واقع با توجه به تصمیم دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ مورد نظر داوطلب، سطح مورد درخواست مدرک تومر ممکن است فرق داشته باشد. به عنوان مثال در اغلب دانشگاه های معتبر سطح C1 آزمون تومر برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مورد نیاز است. در حالی که در برخی از دانشگاه ها و برای برخی از رشته ها مثل رشته های مهندسی سطوح B1 و B2 تومر کفایت کند.

اموزش تعمیرات موبایل در تبریز

بد نیست اشاره کنیم که مدرک آزمون تومر نه تنها برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه، بلکه برای ورود به بازار کار نیز بسیار مهم است. بنابراین اگر قصد دریافت اقامت کاری ترکیه و یا کار در حین تحصیل در این کشور را دارید، مدرک این آزمون می تواند برای شما امتیاز مثبتی هنگام درخواست برای شغل های مختلف در ترکیه محسوب شود. به عبارت دیگر علاوه بر اتباع خارجی متقاضی برای ادامه تحصیل در ترکیه، اتباع خارجی جویای کار پاره وقت و یا تمام وقت نیز نیازمند ارائه مدرک آزمون تومر در رزومه خود به کارفرما و یا شرکت استخدام کننده خواهند بود.

توجه داشته باشید که دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و رشته های انگلیسی زبان در ترکیه را دارند، با توجه به قوانین پذیرش تحصیلی دانشگاه مربوطه نیازی به ارائه مدرک قبولی در آزمون تومر ندارند. این متقاضیان در برخی موارد، به خصوص در مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا، نیازمند ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی مثل تافل و یا آیلتس هستند.

 

زمان و مکان برگزاری آزمون تومر

بنابر اطلاعاتی که در وبسایت رسمی تومر ارائه شده است، مجری مستقیم برگزاری این آزمون دانشگاه آنکارا است. کلیه کارهای مربوط به این آزمون مثل پروسه ثبت ‌نام، اعلام نتایج آزمون و اعطای مدارک سطوح مختلف است. مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی تومر دارای شعبه های متعددی در سطح شهر های مختلف ترکیه است که شامل شعبه آنکارا در کیزلای، شعبه آلانیا، شعبه آنتالیا، شعبه  ازمیر، شعبه استانبول در کادیکوی و تکسیم، و شعبه بورسا می باشد.  این آزمون در سایر کشور های دنیا از جمله ایران و تهران برگزار می شود و کشور های دیگر نیز دارای نمایندگی قانونی از دانشگاه آنکارا می باشند.

داوطلبان شرکت در این آزمون می توانند در یکی از مراکز اعلام شده از طرف دانشگاه آنکارا در ترکیه در این آزمون شرکت کنند و یا برای شرکت در تومری که هر چند ماه یکبار در تهران برگزار می شود اقدام نمایند. لازم به ذکر است که این آزمون تاریخ معینی ندارند و تاریخ برگزاری آزمون ها متفاوت است که با پیگیری ثبت نام و‌ کسب اطلاعات از مراکز ثبت نام این آزمون می تواند درباره زمان و مکان دقیق برگزاری مطلع شوید.

ثبت نام آزمون تومر

مدارک مورد نیاز برای ثبت ‌نام و شرکت در آزمون تومر، شامل دو قطعه عکس پرسنلی از داوطلب، کپی پاسپورت و یا کپی شناسنامه ( ترجمه شده به زبان ترکی استانبولی) می باشد. پس از کسب مهارت‌های لازم برای شرکت در این آزمون می توانید از طریق نمایندگی‌های مجاز آزمون تومر در ایران، هزینه ثبت ‌نام در این آزمون را پرداخت نمایید و در زمان تعیین شده در آن شرکت کنید.

هزینه ثبت نام در آزمون تومر نوع دیپلما 150 یورو و برای آزمون تومر سرتیفیکا 100 یورو می باشد.

فرایند ثبت ‌نام شما زمانی تکمیل می ‌گردد که مدارک موردنیاز را ارائه داده باشید و هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کرده باشید. پس از تکمیل ثبت نام یک حساب کاربری در سامانه UTS برای شما ساخته می شود. با نام کاربری و رمز عبوری که به شما داده می شود می توانید به سامانه وارد شوید و پیش از آزمون با نمونه سؤالات آن آشنا شوید. همچنین امکان شرکت در آزمون‌های آزمایشی از پیش تعیین‌شده نیز برای داوطلبان فراهم شده است تا بتوانند سطح خود را در مهارت های مختلف زبان ترکی بسنجند و ضعف های خود را جبران کنند. می ‌توان گفت شرکت در آزمون‌های آزمایشی به جهت تعیین شدن سطح زبان، برای داوطلب الزامی است و آزمون اصلی نیز با توجه به سطح داوطلب در آزمون های آزمایشی گرفته می شود.

برای شرکت در دوره های آموزشی ترکی استانبولی آموزشگاه علم و دانش تبریز همین الان از طریق سایت یا تماس با شماره تلفن 041-33378031 ثبت نام فرمایید.

ارسال نظرات